Als fietsenwinkel verkoop ik graag Pointer E-bikes, betrouwbaar en betaalbaar.

Met een e-bike kun je je actieradius behouden of vergroten.
Toch zijn er kanttekeningen bij een fiets met ondersteuning.

Recentelijk heeft de Fietsersbond het onderstaand artikel gepubliceerd:

Als je de media mag geloven, dan rijden we straks allemaal op een e-bike.
Maar is een e-bike altijd de juiste oplossing?
Of kies je beter voor een fiets zonder ondersteuning?

1. De conditie gaat achteruit.

Als je niet zo ver en niet zo vaak fietst, gaat je conditie achteruit met een elektrische fiets.
Om je conditie op peil te houden zou je meer moeten gaan fietsen dan je nu doet.
En als je naar afstand kijkt: je moet 25% meer fietsen op je elektrische fiets voor je conditie te behouden.
Dus meer slijtage, meer onderhoudskosten….

2. Duur in aanschaf.

Voor een goede elektrische fiets tel je snel een 2000 tot 4000 euro neer.
En zo’n accu is ook niet voor de eeuwigheid, en als je onregelmatig fiets is de accu nog sneller aan vervanging toe.
Het vervangen of reviseren kost al snel een 500 tot 800 euro.
Overweeg een goede nieuwe fiets zonder ondersteuning, of knap de fiets die je nu hebt op.
Veel fietsers zwoegen voort op onnodig zwaar trappende fietsen.
Te zachte banden, een te rechtop houding, het zadel te laag, weinig onderhoud maken een fietsen zo zwaar dat je denkt dringend aan een elektrische fiets toe te zijn.
Scheelt het echt zoveel?
Jazeker, een slecht onderhouden of een goedkope discount fiets laat je twee keer zo zwaar trappen als een lekker licht lopend fietsje.
Voordat je zwicht voor de accu, laat je oude fiets beoordelen of deze wel vervangen moet worden.

3. Kortere levensduur.

Een elektrische fiets gaat minder lang mee.
Een e-bike van 2000 euro kan je vergelijken met een ongemotoriseerde fiets van 800 euro.
Een fiets zonder ondersteuning gaat twee keer zo lang mee.
Als de e-bike 5 jaar meegaat en de gewone fiets 10 jaar, dan heb je voor de normale fiets 80 euro afschrijving en voor de e-bike 400 euro per jaar!
Als je een e-bike er dan uit wilt halen, moet je wel zo’n 4000 kilometer  per jaar fietsen….
Als je naar leaseprijzen kijkt, is een e-bike zo’n factor 4 duurder!

4. Afhankelijk van stroom.

Met een e-bike moet je altijd zorgen dat je accu op is geladen.
Je hebt oplaadpunten nodig, thuis, op je werk en bij lange tochten onderweg.

5. Diefstalgevoelig.

Met een e-bike loop je een groter risico dat je fiets gestolen wordt.
Dat is overigens geen exclusief probleem van e-bikes moeten we erbij zeggen.
Dat geldt voor elke dure fiets.
Je op maat gemaakte racefiets laat je ook niet voor de supermarkt achter.
Een gps-tracker kan helpen. 

Voor de twijfelaars: probeer het eerst uit!

Weet je nog steeds zeker dat je een elektrische fiets wilt kopen?
Als je voor het eerst met trapondersteuning rijdt, is elke elektrische fiets fantastisch.
Maar probeer eens wat fietsen uit onder zware, realistische omstandigheden.
Ga naar een testcentrum, huur eens voor een dag een e-bike of probeer bijvoorbeeld voor een paar maanden een elektrische Swapfiets.